Vår resa började 2010 med att erbjuda växlings- och depåtjänster till industri- och järnvägsföretag. Genom åren har vi kontinuerligt växt och 2020 tog vi steget att erhålla licens för att bedriva godstrafik. Detta blev startskottet för en expansiv fas där vi idag driver viktiga järnvägslänkar som sammanbinder norra Sverige med omvärlden.

Vi tänker nytt

I en bransch som ofta kännetecknas av traditionella strukturer, väljer vi att tänka nytt. Vi investerar strategiskt i:

  • Kostnadseffektiva lok anpassade för specifika kundbehov
  • Digitala lösningar som kamerasystem för effektivare och säkrare växling
  • Samarbeten med universitet och teknikföretag

Vår approach har inte bara gjort oss mer konkurrenskraftiga – den har också skapat helt nya möjligheter för våra kunder.

 

Vi erbjuder högkvalitativa, flexibla och kundorienterade järnvägstjänster

Vi är övertygade om att branschens framtid ligger i strategiska samarbeten. Genom att arbeta tillsammans med andra operatörer inom järnvägssektorn optimerar vi kapacitet, minskar kostnader och reducerar miljöpåverkan – samtidigt som vi skapar konkurrenskraftiga alternativ till de största aktörerna på marknaden.

Vår djupgående branschkunskap och omfattande nätverk inom såväl järnvägssektorn som kompletterande industrier ger oss den unika förmågan att alltid ligga steget före. Detta resulterar i transportlösningar som utmärker sig genom sin snabbhet, enkelhet och flexibla karaktär.

Vi garanterar högsta möjliga säkerhet och kvalitetsstandard. VÄTE Rail har stor erfarenhet av:

  • Professionell tågdragning
  • Specialiserad växlingsverksamhet
  • Komplett hantering av farligt gods
  • Säker transport av farligt avfall

 

Vi leder järnvägens gröna omställning

VÄTE Rail ska fortsätta leda den gröna omställningen inom järnvägssektorn och vara Sveriges mest flexibla och klimatsmarta järnvägsföretag. Vi bygger framtidens transportlösningar – redan idag.

Hållbarhet genomsyrar allt vi gör. Som pionjärer inom grön omställning:

  • Kör vi uteslutande på HVO-bränsle sedan slutet av 2024, vilket reducerar koldioxidutsläppen med över 80%
  • Vi vill investera i vätgasdrivna lok med målet att implementera dessa i vår produktion senast 2030